Меддопомога » Блог » Виклик терапевта додому — що треба знати?
Виклик терапевта додому — що треба знати?
В Україні триває реформа медичної сфери. І багато хто загадується над питанням: як же тепер будуть будуватися відносини пацієнт-лікар і чи можна буде як і раніше користуватися звичним спектром послуг безкоштовно? Насправді зміни суттєві, зокрема, виклик лікаря додому стає архаїзмом. Для державних установ — це надмірні витрати коштів. Єдиним винятком залишаються приватні клініки, в яких така послуга як і раніше залишається актуальною, правда, за неї доведеться заплатити. Але, з іншого боку, здоров’я дорожче! У будь-якому випадку, якого лікаря ви б до себе не запрошували, загальні правила поведінки пацієнта щодо «гостя» в білому халаті залишаються незмінними. З них, мабуть, і почнемо.
Коли ви запрошуєте до себе доктора
Поставте себе на його місце
У нього десятки викликів щодня, і він фізично втомлюється. Тому не чекайте від медика (особливо під кінець робочого дня) сліпучої усмішки та щебету без угаву — цей «додатковий сервіс» доступний хіба що в приватних клініках, де клієнта готові носити на руках за його гроші. Але ж ви запрошували не прислугу, готову прислужитися панові за пару зайвих купюр чайових? Хворому потрібен лікар — професіонал, який допоможе скоріше поправити здоров’я. І він до вас приїде — поважний, розважливий, що цінує свій (і ваш!) час. Він не зобов’язаний розважати вас пустопорожніми балачками, сипати кумедними випадками зі своєї та чужої практики та цікавитися вашим настроєм і, своєю чергою, терпляче вислуховувати ваші історії, не пов’язані з цим конкретним випадком розладу здоров’я, — хороший лікар зацікавлений використовувати час прийому з максимальною користю для хворого. А значить, все пройде настільки швидко, наскільки потрібно часу для професіонального надання послуги: обстеження, консультування, проведення лікувальних маніпуляцій. Але не тому що лікарю «все одно» і він намагається від вас скоріше позбутися — ні, він поспішає до інших пацієнтів, які теж його чекають і розраховують на його увагу і допомогу. Однак лікар зобов’язаний провести повний огляд, а за необхідності, обстеження, експрес-тести для постановки діагнозу, призначити лікування і розповісти, як його проводити. І детально відповісти на всі ваші запитання по справі. Тому будьте зібрані та допомагайте доктору: підготуйтеся до його приходу і чітко відповідайте на запитання, виконуйте прохання лікаря під час огляду, — загалом, усіляко сприяйте, це в ваших же інтересах в першу чергу.
Сприяння починається з телефонного дзвінка
Зателефонувавши в реєстратуру, надайте необхідну інформацію:
- ПІБ і вік пацієнта,
- адреса, за якою чекають лікаря (плюс, як потрапити в під’їзд — код на замку, домофон; як під’їхати до будинку — знакові орієнтири);
- контактний номер телефону;
- терміновий або не терміновий виклик (в останньому випадку можна навіть вибрати зручну дату і час приїзду доктора);
- причина звернення і стан хворого на момент виклику лікаря.
Вже ця інформаційна база дасть доктору можливість підготуватися до того, що його чекає у пацієнта вдома. Можливо, лікар зв’яжеться з вами попередньо, щоб уточнити якісь деталі про стан хворого або порекомендувати все-таки приїхати в клініку, тому що в вашому випадку знадобиться пройти обстеження, яке можна зробити тільки в стаціонарі. А якщо стан гострий — викликати «швидку», щоб не ризикувати життям потерпілого.
До вас можна потрапити безперешкодно?
- Переконайтеся, що ваш домофон справний, а якщо його і кодового замка на під’їзних дверях немає, залиште її відкритою, розмістіть повідомлення про те, що чекаєте лікаря і попросіть двері не закривати;
- не вимикайте свій телефон і дверний дзвоник — якщо ви, наприклад, заснете, поки чекаєте лікаря, він не повинен виносити вам двері кулаками, щоб достукатися до непробудного пацієнта;
- нікуди не йдіть, якщо викликали лікаря додому, а така необхідність застала зненацька, неодмінно повідомте в клініку, перенесіть на інший час або скасуйте візит лікаря.
Як ви зустрінете доктора?
- ви турбуєтесь про коштовні перські килими у порога? — зверніть їх в рулон на час візиту доктора, щоб він не затоптав їх своїм взуттям (яке не повинен знімати — приватний лікар взує свої ж бахіли, а не ваші капці, які, до речі, вже вважається поганим тоном пропонувати людині в білому халаті);
- запам’ятайте: зустрічати гостей в негліже — моветон. Одягніться в повсякденний одяг, який, втім, легко розстебнути або зняти, якщо це буде необхідно для огляду;
- якщо у вас мешкають домашні тварини, подбайте про їх попереднє видалення з кімнати, де буде проводитися прийом;
- вимкніть електронні пристрої — вас і лікаря нічого не повинно відривати від огляду і всіх наступних дій;
- надайте лікарю мило і чистий рушник, щоб він вимив руки до і після вашого огляду;
- подбайте про те, щоб лікар міг переглянути вашу медкарту (якщо вона у вас зберігається) — розшукайте її заздалегідь і покладіть так, щоб не шукати похапцем, коли лікар вже приїхав.
Чесно і відверто відповідати, детально розпитувати
Якщо лікар про щось запитує хворого, робить він це не з простої цікавості, а тому що без цієї інформації уявлення про здоров’я і нинішній стан пацієнта буде неповним. Тому без докорів сумління чесно і докладно відповідайте на всі питання. Це допоможе швидко і точно поставити діагноз, призначити ефективне лікування і дати дієві рекомендації. Будь ласка, повідомте лікаря про такі важливі фактори:
- алергія;
- харчова або медикаментозна індивідуальна непереносність;
- хронічне захворювання;
- патології;
- перенесені операції;
- прийом будь-яких медикаментів;
- шкідливі звички;
- вагітність, годування грудьми.
І, своєю чергою, детально розпитуйте лікаря про діагноз, призначені ліки, рекомендації по наближенню одужання, подальшої профілактики захворювань, можливості відвідати, за необхідності, вузького фахівця, пройти підтримувальну терапію тощо. Бажано записати цю інформацію, що не упустити чогось важливого через неуважність. Іноді лікар охоче дає свій особистий номер, за яким можна зв’язатися з фахівцем, якщо виникнуть які-небудь питання або зміни стану після того, як лікар вже поїхав. Набирайте і питайте, але не зловживайте.
На виклик приїде тільки платний доктор?
Так, тепер це єдина альтернатива для тих, хто не може або не хоче самостійно добиратися до своєї амбулаторії з симптомами звичайного ГРЗ. Тому що тепер в «безкоштовній» медицині відбулися істотні зміни. І «смертельна» температура 37,7 з ломотою в тілі — більше не привід тероризувати реєстратуру місцевої поліклініки та вимагати дільничного терапевта додому. Лікар приймає в кабінеті за попереднім записом. Вважається, що якщо пацієнт не хоче туди йти, значить він швидше ледачий, наж хворий. А якщо не може — значить, треба викликати «швидку допомогу».
Інша справа приватна клініка. Там сімейний лікар може приїхати до пацієнта взагалі без скарг — просто на профілактичний прийом, наприклад, або щоб виписати довідку школяреві в школу після тієї ж застуди. Звичайно, такі послуги платні. Але зате у пацієнта більше можливостей:
- він не витрачає час і сили на дорогу в клініку (після операцій або при важких станах, які не «дотягують» до виклику «швидкої», це взагалі вкрай важливо);
- хто занедужав, не змушений сидіти під кабінетом, ризикуючи підхопити ще який-небудь вірус від таких же пацієнтів зі своєї черги, а проводить час очікування лікаря у себе вдома в комфортних умовах;
- можна викликати також вузькопрофільних лікарів, включно з хірургом, проктологом, гінекологом, ЛОРом тощо. І навіть пройти деякі обстеження вдома, які проводяться без задіяння громіздкої складної техніки (наприклад, ЕКГ проводиться вдома, а ось для МРТ потрібно буде приїхати в клініку);
- а головне, така послуга доступна в будь-який день і час, не виключаючи вихідних і свят.
Реформа в дії: а що буде робити «безкоштовний лікар»?
Ну вже точно не їздити на виклики! У жодній країні світу такого немає, крім пострадянського простору, щоб дипломований фахівець, їздив по місту на виклики пацієнтів з бронхітами та ГРВІ, замість того, щоб приймати хворих в клініці. Його час коштує дорого, і тепер його починають цінувати на рівні держави. Що залишається пацієнтові?
- обрати лікаря, який подобається, якому ви довіряєте — це не обов’язково має бути ваш дільничний терапевт, це може бути доктор взагалі на іншому краю міста і вам не можуть відмовити без вагомої об’єктивної причини, — прописка не має ніякого значення;
- вибудовувати взаємовигідні відносини з етапу підписання договору, адже лікар зацікавлений в пацієнтах — у нього має бути їх 2000 для того, щоб отримати гідну компенсацію від держави;
- власне, укласти договір, один екземпляр залишивши собі, а другий лікар тримає у себе і заводить для вас персональну електронну картку, в якій будуть зберігатися всі відомості про ваше здоров’я, і яка, при необхідності, буде доступна іншому лікареві.
Пам’ятати, що держава повністю компенсує обслуговування у лікаря, з яким у вас укладена декларація. Це означає, що на цьому рівні медичне обслуговування буде для вас безкоштовним і безлімітним, охоплюючи:
- огляди, і консультацію, профілактику;
- вакцинацію;
- невідкладну допомогу;
- діагностику і базові аналізи;
- спостереження при хронічних захворюваннях;
- отримання спрямувань до вузькопрофільних лікарів;
- лікування інфекцій і неінфекційних захворювань, які не вимагають госпіталізації, самих різних травм і патологій;
- спостереження вагітності.
- Також пологи теж входять в перелік безкоштовних послуг, в тому числі кесарів за показаннями.
Безкоштовним залишається також виклик «швидкої»
Екстрена допомога тепер надається бригадами парамедиків. Вони виїжджають, якщо людина знаходиться в стані, який загрожує її життю. У більш легких ситуаціях слід звертатися телефоном за консультацією до свого лікаря або приходити до нього на прийом. Якщо випадок не підпадає ні під одну з цих умов, завжди можна скористатися послугами платних клінік і викликати терапевта додому (або більш вузького спеціаліста). Так, наприклад, діють поляки. У них, як правило, дві страховки: одна державна — на обслуговування у звичайних клініках, а інша — приватна, яка майже повністю покриває обслуговування в приватних медустановах. Якщо жителі Польщі не хочуть чекати своєї черги на прийом до державного лікаря протягом тижня (а з вузькопрофільними спеціалістами — нерідко й декількох), вони користуються другою страховкою і відправляються до платного лікаря без черги. Альтернатива завжди є. І здоров’я — зовсім не те, на чому варто економити.
Поділитися